Het Zuid-Westen: Geysir, Reykjavik en echt 4x4 rij - Reisverslag uit Hella, IJsland van Christine Maes - WaarBenJij.nu Het Zuid-Westen: Geysir, Reykjavik en echt 4x4 rij - Reisverslag uit Hella, IJsland van Christine Maes - WaarBenJij.nu

Het Zuid-Westen: Geysir, Reykjavik en echt 4x4 rij

Blijf op de hoogte en volg Christine

17 Juni 2017 | IJsland, Hella

Vrijdag 9 juni
We blijven drie nachten achter elkaar op camping Skjol staan, vlakbij Geysir. Ten eerste geeft dat net iets meer rust in plaats van elke dag weer inpakken en ten tweede hebben we dan lekker veel tijd en ruimte om de bezienswaardigheden in deze buurt op ons gemak te bezoeken. Gisteravond hebben we Geysir al even bezocht om 21.30 uur. Het was er heerlijk rustig met maar een tiental andere mensen om ons heen. De zon was net achter de berg verdwenen waardoor het ontzettend koud aanvoelde. Het zal afgelopen nacht zo rond het vriespunt zijn geweest.
Deze morgen bezoeken we Geysir nogmaals om 7.30 uur. Dit keer delen we het terrein met maar twee andere mensen. Het is haast niet te geloven dat hier vanmiddag misschien wel duizend mensen zullen rondlopen. Geysir is leuk! Eigenlijk doet Geysir zelf het niet meer maar ernaast ligt Strokkur en deze spuit om de vier à vijf minuten een 15 tot 25 meter hoge waterkolom heet water de lucht in. Wat later rijden we 10 kilometer verderop naar Gullfoss, de grootste en bekendste waterval van IJsland. Ook hier is het heerlijk rustig. Op de parking zijn plaatsen gereserveerd voor wel 18 tourbussen, het kan dus lekker druk worden hier. Om 10.00 uur gaat het café/souvenirshop open maar om 9.45 uur kunnen we al terecht en eten we een tosti want we hadden nog geen ontbijt op. Net na tienen komt de eerste buslading Japanners binnenstormen, tijd dus voor ons om te gaan. Er zijn nog wat onbekende watervallen hier in de buurt die we willen bezoeken, zoals waterval Faxi. Na een klein ritje door de omgeving stoppen we in Fludir. Hier is The Secret Lagoon, een kleinschalig warmwaterbad. Via de camping krijgen we 20% korting. We dobberen de rest van de middag lekker in het warme water en komen eruit als gekookte kreeften.

Zaterdag 10 juni
Vandaag een speciale activiteit: we gaan snorkelen! Pardon? Snorkelen in IJsland?? Nee, we hebben geen zonnesteek opgelopen. Je kunt ècht snorkelen (en duiken) in IJsland en wel in het Nationaal Park Thingvellir. Thingvellir is een kloof van vier kilometer breed tussen de tectonische platen van Amerka en Europa/Azie. Er zit nog steeds beweging in, elk jaar wordt de kloof ong. twee centimeter breder. Vijftig kilometer noordelijker ligt de gletsjer Langjökull en het smeltende ijs van die gletsjer loopt richting het Thingvellir-meer en in dat water gaan we dus snorkelen. De temperatuur is 2 graden, daarom krijgen we een dry suit aan als bescherming tegen het koude water. Het onhandige pak aantrekken duurt ruim een half uur + wat uitleg en even later ligt ons groepje in het water. Het water voelt dankzij de dry suit niet zo koud aan dan je zou verwachten. Het water is zo ontzettend helder en we zien de mooiste kleuren onder water. Het diepste punt waar wij langs snorkelen is 22 meter diep en we kunnen recht naar de bodem kijken. De snorkelafstand is maar 500 meter en we zijn ong. 40 minuten in het water. Dat is precies lang genoeg want de kou komt op een gegeven moment toch binnen. Met een onderwatercamera hebben we leuke foto's kunnen maken. Nadat we weer omgekleed zijn krijgen we nog een kop warme chocomelk met een koekje. Later in de middag maken we in het park een mooie wandeling. 's Avonds als we in de slaapzak liggen voelen we een lichte aardbeving, de tectonische platen zijn weer in beweging.

Zondag 11 juni
We rijden in twee uur nog meer zuidwaarts richting Reykjavik en kamperen twee nachten in Grindavik, een klein haventje aan de zuidkust. In deze buurt zijn nog een paar zwavelbronnen te bezoeken en een leuke vuurtoren. De camping is weer van de campingcard, dus 'gratis', en deze heeft ook weer kookfaciliteiten en dat is lekker, want de buitentemperatuur is overdag best aardig maar tegen de avond is het nog maar zo'n 10 graden. En dan met een stevige wind erbij zorgt het er niet voor dat je lekker buiten voor de tent gaat kokkerellen. Binnen is een keuken met twee kookplaten en twee wasbakken. Er staan 8 tafels met stoelen waar je een stuk comfortabeler zit dan in ons trekkerstentje. Je moet wel zelf je potten en pannen meenemen en natuurlijk je eigen boodschappen. Op veel campings hebben ze dit systeem en het werkt goed. En het is nog gezellig ook, allerlei nationaliteiten door elkaar en een gesprekje heb je zo.

Maandag 12 juni
Via via hebben we gehoord dat een bezoek aan Reykjavik niet langer dan een halve dag hoeft te duren. Via een toeristische route langs Seltun, een kleine zwavelbron, komen we rond 14.00 uur in de hoofdstad van IJsland. Vanuit de parkeergarage lopen we zo tegen één van de markantste gebouwen: het operagebouw, gebouwd van glas. Daarna lopen we naar de kathedraal, ook al zo'n speciaal stukje architectuur. De voorkant moet de spuitende geysir voorstellen. We kunnen niet naar binnen want er net een rouwdienst gaande. Via de winkelstraat, die weing voorstelt, komen we op de boulevard. Daar kun je heerlijk lopen en we zien gelijk het bekendste kunstwerk van Reykjavik; een metalen vorm wat een vikingschip moet uitbeelden. Dan lopen we nog even door de haven en eten een visgerecht in een van de restaurants aan de haven. Om acht uur worden we verwacht bij de Blue Lagoon, zo'n drie kwartier rijden vanaf Reykjavik. De temperatuur in het bad is heerlijk en het water is echt zo blauw. He warme water is een bijproduct van de naastgelegen geothermische elektriciteitscentrale. De mineralen, silicaten en blauwwieren in het water schijnen heel goed voor je huid te zijn.

Dinsdag 13 juni
We trekken het binnenland in. Via de F208 rijden we naar het zeer afgelegen Landmannalaugar in het natuurreservaat Fjallabak. Een F-weg is voorbehouden aan 4x4 auto's en wij zijn natuurlijk niet voor niets met de RAV4 naar IJsland gereden. De weg is zeer verraderlijk, zit vol kuilen en er liggen hele grote keien. We kunnen ons goed voorstellen dat deze weg alleen geschikt is bevonden door de IJslandse overheid voor echte grote jeeps, voor 'meisjesjeeps' als de RAV of bijv. Suzuki Vitara gaat het maar net en eigenlijk mogen deze auto's hier ook niet rijden. In de zomer raken minstens twee auto's per week zodanig in de problemen dat ze opgehaald moeten worden. Na een uur hobbelen naderen we het hart van Landmannalaugar. Er is een kleine camping en er zijn trekkerhutten. De camping ligt wel aan de overkant van een riviertje. Marc bekijkt de situatie en wikt en weegt of hij er door zal rijden. Er komen nog wat auto's en busjes en die sjezen door het riviertje. Dan kan de RAV dat ook en even later rijdt ons autootje ook door de rivier, het was best spannend! We zijn alleen onze nummerplaat van de voorzijde kwijtgeraakt.

Woensdag 14 juni
Landmannalaugar is het begin- of eindpunt van de populaire 4-daagse wandelroute Laugavegur. Je kunt vanaf hier natuurlijk ook hele mooie dagwandelingen maken en dat gaan wij doen. We kiezen voor een route van zes kilometer voor normale mensen en willen beginnen bij de rode markeringen van de hoofdroute, makkelijk te volgen denken wij. We nemen onze wandelstokken mee die wij ook in Nepal hebben gebruikt en beginnen direct aan een pittig klimmetje. De rode paaltjes zien we nog niet maar we kunnen het smalle pad goed volgen. Soms moeten we over de sneeuw lopen, wat best link is want we weten de dikte van de ijslaag niet. We komen gek genoeg helemaal geen andere mensen tegen en het was toch zo'n drukbelopen pad? Na anderhalf uur klauteren, ploeteren en zweten komen we eindelijk ons eerste rode paaltje tegen. En hier staan ook wat pijlen richting diverse routes. Vanuit de andere richtingen komen diverse wandelaars aan. Ik weet niet waar wij gelopen hebben maar niet over de normale route want nu pas kunnen we de rode paaltjes volgen over een heel gemakkelijk pad terug richting de camping en nu pas komen we ook de andere wandelaars tegen. 's Middags lopen we nog eens de route voor een deel andersom waar we eigenlijk vanochtend hadden moeten eindigen. Het is in ieder geval een lekker sportief dagje geweest en de uitzichten zijn fantastisch in dit gebied. We hebben ook weer zo geboft met het weer.

Donderdag 15 juni
De dag begint regenachtig en grijs. We pakken ons boeltje in, crossen door de rivier alsof dat dagelijkse kost is en hobbelen weer op het gemak terug naar de bewoonde wereld. Via het zuiden langs het plaatsje Hella (even tanken en lunchen) stoppen we bij Seljalandsfoss, weer zo'n schitterende waterval. Het bijzondere aan deze waterval is dat je er achterlangs kan lopen. Met regenbroek aan en onderwatercamera waag ik mezelf op het glibberige en zeiknatte pad achter de waterval. Dit is wel een heel bijzondere manier om een waterval te bekijken. Het is 'watervaldag' want dertig kilometer verderop stoppen we weer bij een andere reus: Skogafoss. Ook deze is weer zeer indrukwekkend. De camping van vandaag is in het toeristische kustplaatsje Vik (van de campingcard hè ;-) ). In Vik heb je een apart strand met zwart zand en ruige golven. De rotspieken zijn zeer karakteristiek en de omgeving is prachtig groen. 's Avonds doen we nog een kort bezoekje aan het strand want het licht is mooi, al begint er wel wat meer nevel te komen.

Vrijdag 16 juni
Vik staat ook wel bekend als 'meest regenachtige plaats van IJsland'. En laat Vik juist vandaag die reputatie waarmaken. Gelukkig heeft deze camping ook weer kookfaciliteiten in een soort kantine-achtige ruimte. We benutten de regenachtige morgen met op het gemak binnen te ontbijten, een wasje draaien en alle batterijen en telefoons weer eens helemaal op te laden. Er is ook wifi dus alle achterstallige berichtjes worden gelezen. Na de middag klaart het wat op en we gaan een klein autoritje maken langs de mooie kust. Hier en daar stappen we uit om foto's te maken. Maar de regen is te hard en op een gegeven moment zijn we doorweekt. We hebben er geen zin meer in en gaan terug. In Vik staat een grote winkel van Icewear, dat zijn héle dure truien en outdoorspullen. Maar wel leuk om eens doorheen te lopen.
Morgen begint de laatste week van deze reis. Er staat nog een hoop moois op ons te wachten. De afgelopen weken hebben we heel veel geluk gehad met het weer en dan weet je gewoon dat het een keer ophoudt. Hopelijk zien we het zonnetje toch nog terugkeren voordat we IJsland volgende week weer verlaten.

• 17 Juni 2017 - 12:13

Levina:

Weer een fantastisch verslag en een bijzondere reis. Hopelijk zijn de weergoden jullie de laatste week ook goed gezind. Geniet nog maar fijn met zijn tweetjes gr Levina

• 24 Juni 2017 - 22:32

Jeffry En Paulien:

Toevallig hebben twee weken geleden nog een stukje gelezen over die snorkelplek "Nationaal Park Thingvellir" van jullie op IJsland.
    En heb je nog steeds Wi-Fi nodig... volgens mij kun je nu in heel Europa (dus incl. IJsland) je databundel gebruiken, zonder extra kosten. ;-)

groetjes en nog veel plezier daar!