De eerste kilometers - Reisverslag uit Trà Vinh, Vietnam van Christine Maes - WaarBenJij.nu De eerste kilometers - Reisverslag uit Trà Vinh, Vietnam van Christine Maes - WaarBenJij.nu

De eerste kilometers

Blijf op de hoogte en volg Christine

24 Januari 2013 | Vietnam, Trà Vinh

Dinsdag 22 januari
Vandaag een eerste fietsdag. We beginnen te fietsen even buiten Saigon en gaan richting Bén Tre. We rijden langs een van de vele riviertjes en door dorpjes. Door de bevolking worden we uitbundig begroet en zij roepen 'hellooo'. Luc heeft uitgelegd hoe wij 'goedendag' in het Vietnamees kunnen terugzeggen, alleen ben ik dat op zo'n moment alweer vergeten. Nog even oefenen dus. Tegen 12.00 u. komen we aan bij de rivier en gaan verder per boot. Daarna de lunch: deze bestaat o.a. uit 'elephants ear' fish, deze vis wordt rechtop geserveerd in een houder. Na de lunch varen we verder de rivier op en gaan we aan land waar we honingthee en fruit krijgen en maken een wandeling tussen mangobomen, kokosnootbomen en bananenbomen. Via een Vietnamese 'roeiboot', voortgeroeid door een Vietnamese, varen we over een smal riviertje, omzoomd met prachtige palmbladeren. Zo komen we weer uit bij de boot op de grote rivier. Dan is het tijd voor het hotel, nou ja, hotel... Het is een home-stay, kleine rieten huisjes/hutjes aan elkaar geschakeld. Jorrit waarschuwt ons dat we er niet te veel van moeten voorstellen. (Hmm... dat komt me bekend voor. Voor insiders van onze Afrika-reis: het lijkt dus op de houseboat.). Oei, op deze reis staan nog twee van zulke adressen op het programma. De vriendelijke familie van deze home-stay bereiden onze maaltijd dat wederom heerlijk smaakt. Vroeg slapen maar want vanaf morgen staan we elke dag vroeg op, half zeven ontbijt en zeven uur vertrekken. Heerlijk, we zijn weer met vakantie ;-)

Woensdag 23 januari
Het ontbijt bestaat uit super-heerlijk brood, zo vers en luchtig waar een Belgische bakker jaloers van wordt. Dat verwacht je toch niet na zo'n primitief nachtje. Voordat we vertrekken wenkt een van de bewoners Marc en laat hem een python zien en legt hem rond zijn nek. Na wat twijfel van mijn kant krijg ik 'm ook in mijn nek gelegd, ehmm... nee hoor, het is inderdaad niet eng. Dan snel op de fiets want we hebben gekozen om 10 km extra te fietsen. Weer fietsen we op een smalle weg waar aan beide zijden een en al typisch Vietnamese bedrijverigheid is. We zien werkplaatsen voor scooters, hair-salons, bruidsjurken, diverse winkeltjes en eetstalletjes. Ook veel hanen... deze lopen vaak los maar er zijn ook hanen die in een kooi zitten, waarschijnlijk vechthanen. We komen langs opvallend veel plantenkwekerijen, met voornamelijk bolchrysanten en geraniums. Alles is bestemd voor de Aziatische markt, naar Europa exporteren doen ze niet, dat is te duur. 's Middags fietsen we door een kokosplantage en via twee overzetpontjes eindigen we deze dag in Trà Vinh met een redelijk goed hotel, nu kunnen we even bijkomen. We hebben vandaag 50 km afgelegd met de fiets, de temperatuur is ongeveer 33 graden, licht bewolkt en een beetje wind.

NB: Amper hersteld van de griep was ik vandaag bijna weer klaar met deze reis. Situatie: Op een gegeven moment moeten we een 'moving bridge' over. Deze brug bestaat uit aaneengeschakelde stalen platen en beweegt heen en weer zodra er meerdere mensen op de brug staan. Bovenaan op de brug wil ik terug op mijn fiets stappen maar zodra ik opstap gaat de brug bewegen en verlies ik mijn evenwicht, ik val om met mijn fiets en kom gelukkig tegen de stalen 'vangrail'draden van de brug aan. Zonder deze veiligheidsdraden was ik van de brug in de rivier gevallen met fiets en al. Alles is goed afgelopen en ik houd er alleen een klein sneetje bij mijn oor aan over. Gelukkig kan Jorrit ook goed wonden verzorgen. Mijn camera en ik zijn er nog ;-)

  • 24 Januari 2013 - 16:27

    Levens:

    Vooral belangrijk de camera maar zonder grapjes je had geluk veel plezier verder

  • 24 Januari 2013 - 22:23

    Jeffry En Paulien:

    Gaat lekker zo te lezen, leuke verslagjes.
    Pas je wel een beetje goed op je meisje, Marc? Want dat ging maar weer net goed!!!
    Enne... waarom heb jij geen mandje voorop je fiets, Christine!?! ;-)

    groetjes en veel plezier verder...

  • 25 Januari 2013 - 08:58

    Bernadette:

    Zo te lezen is er genoeg cultuur te zien. En ja, die camera.....Toch wel een reserve mee ?
    Veel fietsplezier en geniet ervan XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Trà Vinh

Fietsen in Vietnam en Cambodja

2013

Recente Reisverslagen:

04 Februari 2013

Angkor Wat Tempels

01 Februari 2013

In Cambodja

31 Januari 2013

Buffelen op de fiets

31 Januari 2013

Handel drijven op de Mekong

25 Januari 2013

Tussen Vietnamezen en bananenbomen
Christine

Actief sinds 12 April 2012
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 44803

Voorgaande reizen:

09 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Peru

26 Mei 2017 - 25 Juni 2017

IJsland - avonturen met de RAV

06 Januari 2016 - 28 Januari 2016

Costa Rica

11 Juli 2015 - 05 Augustus 2015

Het oosten van Zuid-Afrika

20 Augustus 2014 - 12 September 2014

Alaska 'The Last Frontier'

14 Februari 2014 - 09 Maart 2014

Nepal, wandelend naar het dak van de wereld

31 Mei 2013 - 12 Juni 2013

Varen langs de Noorse fjorden met de Hurtigruten

19 Januari 2013 - 05 Februari 2013

Fietsen in Vietnam en Cambodja

20 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Zuidelijk Afrika 2012

Landen bezocht: