van Geiranger naar Lofoten - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Christine Maes - WaarBenJij.nu van Geiranger naar Lofoten - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Christine Maes - WaarBenJij.nu

van Geiranger naar Lofoten

Blijf op de hoogte en volg Christine

03 Juni 2013 | Noorwegen, Lofoten

Zaterdag 1 juni, dag 2, Måløy - Geiranger - Molde
Heerlijk geslapen op het lichte geronk van de motor. Om acht uur opgestaan en douchen; deze is ook oké. Daarna aanschuiven voor het ontbijt. Er is weer van alles: brood, muesli, vlees, vis maar ook fruit en yoghurt, dus we kunnen ook gezond doen. Helaas is er veel bewolking, mist en zo nu en dan een regenbui. Toch zijn we fanatiek genoeg om buiten te lopen, er is ook een panoramalounge waar je droog kan genieten van het uutzicht. Vandaag varen we door één van de mooiste fjorden ter wereld: het Geirangerfjord. Tijdens de lunch zitten we weer met een heel vriendelijk Amerikaans stel aan tafel, we hebben het zo druk met praten dat ik wat laat door heb dat we langs een hele mooie waterval varen. Snel rennen naar de hut om mijn camera en dan rennen naar buiten, pfff... net op tijd ;-). Na de lunch gaan we van boord om met een bus langs het Geirangerfjord te rijden naar Ålesund. Dit is optioneel, de boot vaart tijdens de busreis weer dezelfde route terug naar Ålesund. De bus stopt op enkele mooie uitkijkpunten. Nou ja... met helder weer zouden we natuurlijk prachtige foto's kunnen maken van de fjorden maar wij zagen alleen maar mist, één grote witte ruimte, heel erg jammer. De verdere middag en avond blijft het weer ons een beetje pesten. We hopen maar dat het morgen beter wordt, dan staat 's ochtends een bezoek aan Trondheim op het programma.

Zondag 2 juni, dag 3, Trondheim - Rørvik
Vroeg uit de veren! Volgens het vaarschema komen we rond 8.15 uur aan in Trondheim en daar blijft de boot liggen tot 12.00 uur. Dus we hebben wat tijd om de stad te verkennen. Ad wil graag naar de Nidaros kathedraal en wij willen de oude pakhuizen bezichtigen die langs het riviertje staan. Het is twintig minuutjes lopen maar wij 'fotografen' doen er iets langer over. Jammer dat vandaag het zonnetje weer niet schijnt, maar goed, nu mis ik tenminste mijn zonnebril niet die ik in het vliegtuig heb laten liggen... 's Middags varen we verder richting het noorden. We gaan maar weer boven in de Panoramalounge zitten, lekker warm met een kopje koffie en thee. Af en toe lopen we even buiten maar met een flinke koude wind en een graad of 12/13 is het redelijk kleumen. Om 16.00 uur varen we door Stokksundet, dit is een nauwe zeestraat met mooie zichtpunten en daarna een stukje open zee naar Rørvik. Er is wat deining en ik voel me wat licht in mijn hoofd maar de reistabletten laat ik nog even in de tas zitten. Morgenvroeg gaan we de poolcirkel over.

Maandag 3 juni, Poolcirkel - Stamsund (Lofoten)
Vandaag weer het wekkertje gezet op 6.30 uur want we willen natuurlijk niet missen dat we de poolcirkel passeren. Ook al is dit een denkbeeldige lijn, het is toch grappig. Gisteren kon je op een briefje noteren welke tijd je dacht dat we daadwerkelijk over de poolcirkel gingen maar zowel Marc als ik hadden fout gegokt. Er staat weer een excursie op ons programma, vandaag gaan we naar de Svartisen-gletsjer. Vanwege de wind (kracht 8) stappen we een kwartiertje later dan gepland over op een catamaran en na een ruim half uur varen zijn we bij de gletsjer. Toch indrukwekkend, zo'n gletsjer, prachtig. Het is ook een mooi wandelgebied maar vanwege de regen kiezen we even later toch maar voor binnen zitten met koffie/thee samen met heerlijke Noorse lekkernijen. Rond 12.00 uur varen we met de catamaran weer terug naar ons Hurtigrutenschip, die is doorgevaren naar Bodø, waar op ons gewacht wordt. De stevige wind en regen maakt de terugtocht niet voor iedereen een feestje. Met mezelf gaat het nog redelijk, hoewel de rest vond dat ik toch wat weinig kleur had. Rond 14.30 uur stapten we weer aanboord en konden we direct aanschuiven voor een late lunch. Lekker, die kon ik wel gebruiken, want deze middag is er weer een stukje open zee op de route. Deze keer neem ik mijn maatregelen: goed eten, tabletje en op tijd plat. Gisteren ging het toch ook niet zo fijn en heb daardoor het diner gemist en dat wil ik vanavond toch weer meepikken. Marc vond het wel handig want hij kon mijn extra portie opeten. De meeste mensen hier aanboord zijn overwegend 55+ en de porties zijn er op afgestemd. Voor een grote (jonge?) vent met een gezonde eetlust is dat niet toereikend maar na een opmerking hierover blijkt het geen probleem te zijn om extra bij te vragen. Om 19.00 uur zullen we bij de Lofoteneilanden zijn en varen we rond 23.00 uur de Trollfjord in, dit schijnt echt een ontzettend mooi stuk te zijn, we zijn erg benieuwd...

• 04 Juni 2013 - 09:00

Bernadette:

Wauw, jullie maken weer een fantastische trip !!
    In de "voetsporen van Pa en Opa Piet, leuk hoor dat jullie hier met z'n 4 en van genieten.