De dieren - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Christine Maes - WaarBenJij.nu De dieren - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Christine Maes - WaarBenJij.nu

De dieren

Door: ChrisMaes

Blijf op de hoogte en volg Christine

11 Juni 2012 | Zimbabwe, Harare

Zaterdag 2 juni. Dolfijnencruise

We zijn in Swakopmund, een redelijke grote plaats, voor Namibische begrippen zelfs een stad. Deze dag kunnen we naar eigen inzicht een activiteit doen, wij hebben gekozen voor een dolfijnencruise. Jammer genoeg staat er nogal veel wind, de lagune is vrij onstuimig, even wat zeeziekte-maatregelen nemen dus. Net iets na acht uur worden we opgehaald bij het hotel, onderweg naar de haven zien we dat het zand uit de woestijn over de weg raast. In de haven worden we onthaald door pelikanen die rond de diverse boten vliegen op zoek naar iets lekkers. Eenmaal aan boord varen we snel de haven uit en de lagune in. Pelsrobben volgen de boot en er komt er zelfs eentje aan boord, gelokt door een visje. Wat later worden we verrast door de dolfijnen. Door de wind is de boottocht nogal onrustig, ook de dolfijnen laten zich niet makkelijk zien. Foto's maken is bijna onmogelijk en af en toe worden we bijna van het dek gespoeld door een flinke golf. Aan het eind van de tocht worden we getrakteerd op champagne en oesters.

Zondag 3 juni. Brandberg

We zijn op weg naar een van de hoogtepunten van deze reis: Ethosha park. In dit park, 20.000 km2 groot, leven de wilde dieren. De rit is te lang om in een dag te rijden dus wordt er overnacht bij Brandberg. Deze berg is 2500 meter hoog. Vlakbij start een wandeling naar de White Lady. Dit is een rotstekening van 5000 v.C. Op de wandeling worden we vergezeld door twee lokale dames die onze gidsen zijn, zij zijn enthousiast en vol humor. Ze vertellen over de omgeving en dat we slangen kunnen tegenkomen, wat (helaas) niet gebeurt. Na een half uur komen we bij de rotstekening. Vroeger hebben blanken de tekening als 'witte dame' geïnterpreteerd maar de dame blijkt een krijger te zijn.

Maandag 4 juni. Etosha

Vroeg op vandaag: op naar Etosha! Na de lunch bereiken we het park. Wel gek eigenlijk, onderweg zien we eigenlijk nauwelijks wilde dieren maar eenmaal door de poort zien we vrijwel direct giraffen, zebra's... het geeft wel een beetje het gevoel dat we een enorme dierentuin zijn binnengereden, het Nationaal Park is ook afgezet om de dieren een zo vrij mogelijk leven te geven. Maar... hier hebben we zo lang op gewacht. Geweldig! 's Avonds kunnen we naar een waterpoel lopen die verlicht wordt. Hier zien we zebra's komen drinken, wat later komt een neushoorn. Op een gegeven moment komt nog een neushoorn, dat vindt neushoorn niet zo leuk en dat laat die weten ook! Morgen meer...

Dinsdag 5 juni. Gamedriving

Vandaag zijn de verwachtingen hooggespannen; we gaan dieren spotten. Vroeg uit bed dus. Om 6.30 uur rijdt de truck over de dirtroads van het park. We zien onderweg giraffen, zebra's, gnoes, diverse vogelsoorten, nog meer zebra's en... leeuwen! Ze blijven onverstoord staan en laten zich mooi fotograferen. Het zijn twee nog jonge leeuwen. 's middags gaan we aan de waterpoel zitten en daar verschijnen weer diverse dieren zoals drie olifanten, springbokken, oryxen. Later komt een hele kudde zebra's naar de poel om te drinken. Ook komen nog impala's en gnoes langs. Zebra's en springbokken komen het vaakst voorbij en hoewel ik geen genoeg kan krijgen om deze dieren te fotograferen, hoop ik toch ook nog giraffen te treffen aan de poel, maar helaas, vandaag niet.

Woensdag 6 juni. Leeuwen

We staan weer vroeg op, spannend, wat gaan we vandaag weer zien? We worden al snel beloond als Jairos weer leeuwen ziet. Snel de truck aan de kant! We zien twee leeuwen iets verderop staan, geboeid kijken we naar de dieren. Op een gegeven moment zien we nog twee leeuwen die op hun gemakje de weg oversteken, later zien we dat er nog meer leeuwen aanwezig zijn, in totaal zes leeuwen die ons wel opmerken maar zich er niet veel van aantrekken en gewoon hun eigen ding doen. Later op de dag zien we nog een stel schitterende giraffen en een olifant met een kleintje. Hoewel we van alles genieten en de camera's blijven klikken, is ons hoogtepunt toch wel later in de middag als Jairos nog eens een stel leeuwen ziet. Jairos, onze leeuwenspotter!

Donderdag 7 juni. Rijden naar Rundu

Afscheid nemen van Ethosha park, we hebben genoten van de dieren, nu op naar het noorden. Onze eindbestemming van vandaag is een camping vlakbij Rundu. Rundu, van oorsprong een vluchtelingenkamp, is een snelgroeiende stad aan de grens met Angola. Voor we Rundu binnenrijden zien we aan weerszijden dorpjes met rieten hutjes, mensen lopen aan de kant van de weg met jerrycans, zwaaiend naar onze truck. In Rundu moet Isra boodschappen doen dus blijven we anderhalf uur staan bij een winkelcentrum. In de supermarkt is alles voorradig wat we ook in een gemiddelde westerse supermarkt zouden aantreffen, toch is de vraag hoeveel mensen daar daadwerkelijk hun boodschappen doen. Kijkend naar de straat valt op dat er auto's rondrijden die in Nederland al lang naar de sloop zouden moeten maar ook grote 4x4 auto's zoals Nissans en Toyota's. Op weg naar de camping rijden we de stad uit, de wijken zijn armoedig en vuil, ik zie twee kinderen spelen op een vuilnisbelt... dat is ook Afrika...

• 13 Juni 2012 - 07:39

Bernadette:

Ik zie jou al helemaal aan de Champagne zitten Christine...... ;-)
    Maar weer leuk om te lezen dat jullie er zo van genieten.