in de bush - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Christine Maes - WaarBenJij.nu in de bush - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Christine Maes - WaarBenJij.nu

in de bush

Blijf op de hoogte en volg Christine

05 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Timbavati, privé reservaat Krugerpark - donderdag/vrijdag
Naast het enorm grote Krugerpark (ong. zo groot als de helft van Nederland) zijn er nog een aantal kleine gebieden waar Big Five-dieren rondlopen. Er zijn geen hekken tussen deze gebieden en het Krugerpark, alle dieren kunnen gewoon vrij gaan en staan door het gehele gebied. Wij gaan zo'n kleiner gebied opzoeken, nl. het Timbavati Game Reserve en overnachten in Umlani Bush Camp. We worden aan de poort al heel hartelijk ontvangen en er volgt een rondleiding door het kamp. De huisjes met buitendouche zien er erg leuk uit, hier krijg je het echte Afrika-gevoel. Na een heerlijke lunch (bobotie, een Afrikaans gehakt-gerecht) moeten we ons klaarmaken voor de middag-gamedrive. 'Game' betekent hier in Afrika 'groot wild'. Op een grote Land Rover zit voorop sporenzoeker Andrew en achter het stuur ranger Amos en zo crossen we letterlijk door de bush. Door radio-contact met andere rangers horen ze van elkaar waar bijv. een luipaard te zien is. Op deze manier komen we ontzettend dicht bij de dieren, zoals olifanten, neushoorns, buffels en inderdaad ook het luipaard. Bij zonsondergang wordt even gepauzeerd met een drankje. Rond 19.00 uur zijn we terug bij het kamp waar de eigenaresse op ons wacht met warme handdoekjes om snel op te frissen. Dan kunnen we aanschuiven bij het kampvuur. Het diner wordt aangekondigd met een kleine drumsolo en chef Goodness vertelt wat het menu is. Het eten is echt ontzettend lekker. We babbelen daarna nog wat met de andere gasten bij het vuur en dan vroeg naar bed, want 's ochtends om 5.30 uur staat Amos weer voor de deur om ons te wekken voor een nieuwe rit. Elke dag zijn er twee ritten en elke keer is het weer een verrassing wat we gaan zien. Er gaat ook altijd een geweer mee, niet om ons te beschermen tegen eventueel aanvallend wild maar tegen stropers; blijkbaar beginnen die lui direct te schieten zodra ze betrapt kunnen worden... Tijdens onze laatste rit krijgt Amos een berichtje binnen dat er een leeuw gespot is en gaat er direct op af. Deze leeuw heeft deze ochtend een buffel gevangen en zit 'm nu smakelijk op te eten. En wij zijn getuige... Umlani Bush Camp: ècht een aanrader!!

Mashovhela lodge - zondag/maandag
We rijden een stukje noordelijker de provincie Limpopo in naar Makhado. Het huisje in de logde is in Venda-stijl gebouwd, heeft ook weer de ronde vorm en is leuk beschilderd. We bezoeken de volgende dag een Venda-dorpje, samen met onze gids. Er wordt speciaal voor ons een sjamaan ergens vandaan getrommeld en wil zijn 'kunstje' voor ons vertonen. Het is zeker interessant om eens een kijkje te nemen in zo'n dorpje, zo kom je dichter bij de oude bevolking die hun tradities proberen te behouden, maar zijn wèl in het bezit van mobieltjes.

Waterberg - dinsdag/woensdag
Onze twee laatste dagen spenderen we in Marakele Nationaal Park/Waterberg. Dit park is nog niet echt ontdekt door de massa en daardoor een stuk ongerepter. De accommodatie is weer eens heel iets anders: we slapen in een soort grote legertent, gelegen aan een klein meertje. Er is een ingerichte keuken en buiten staat de braai weer klaar. Er is geen restaurant of winkel in de buurt. In een stadje in de buurt, Thabazimbi, hebben we dus nog even wat boodschappen gedaan voor twee dagen ontbijt, lunch en braai. Je kunt hier ook weer gamedrives doen, in het park wonen namelijk ook weer de big five-dieren, maar wij slaan dit keer over. We hebben al zoveel moois gezien en een dagje niet vroeg opstaan en op de klok te kijken is ook wel eens lekker. 's Ochtens rijden we de berg op om het uitzicht te bewonderen en 's middags blijven we lekker bij onze tent relaxen aan het water. De zon schijnt en het voelt aan als vakantie. Als we de kofferbak van de auto even opendoen, springt er ineens een aapje in de koffer, steelt een zak chips en rent er snel vandoor. Oei, beter opletten dus. In Hilltop Canp was het ons ook al overkomen... De volgende dag opent een brutaal aapje gewoon de schuifdeur van de keuken en jat een sinaasappel van het aanrecht. Er loopt net een ranger rond met een geweer. Alle aapjes die voedsel stelen moeten worden afgeschoten om agressief gedrag van apen te voorkomen. Eigenlijk vinden we het zonde... Ze kan 'onze' aap trouwens niet meer vinden... Na de braai genieten we 's avonds zien we de prachtige Afrikaanse sterrenhemel, een perfecte afsluiter :-)

We hebben hier prima zelf rondgereden en onszelf geen enkele keer onveilig gevoeld. We zagen een lach-graag volk dat nog worstelt tussen oude culturen en de nieuwe westerse behoeften van de moderne, jonge generatie. Gidsen die bevlogen vertellen over hun land en het graag laten zien. Ook hebben we hier zo ontzettend lekker gegeten. Het reizen in de winterperiode is heel veel meegevallen. We hebben maar twee dagen slecht weer gehad. De laatste nachten in de tent waren wel heel erg koud maar gelukkig bleef ik dankzij m'n thermo-lakenzak uit Alaska lekker op temperatuur. Afrika is zo'n mooi continent, ik hoop zeker nog eens terug te komen.