Het noordelijkste punt bereikt - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Christine Maes - WaarBenJij.nu Het noordelijkste punt bereikt - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Christine Maes - WaarBenJij.nu

Het noordelijkste punt bereikt

Blijf op de hoogte en volg Christine

07 Juni 2013 | Noorwegen, Hammerfest

Dinsdag 4 juni, Harstad - Skjervøy
Omdat het gisteren te slecht weer was, is de komst van Neptunus verplaatst naar deze ochtend. Rond 10.30 uur was het zover: we kregen allemaal een 'pooldoop', dat wil zeggen dat ieder een stel ijsklontjes in zijn/haar nek kreeg. Ze zorgden er wel voor dat het lekker op je rug bleef hangen! Brrr... Daarna ontvangen we allemaal een certificaat als bewijs dat we de poolcirkel hebben gepasseerd samen met een kleine (niet)alcoholische versnapering. Na de middag kunnen we Tromsø bezoeken. Aan de overkant van de aanlegplaats is een mooie kerk met een enorm glas-in-loodraam en een kabelbaan. Eerst bekijken we de kerk en daarna lopen we naar de kabelbaan 'Fjellheisen'. Vanaf boven ziet alles er toch net weer iets anders uit en... er is zon! Het diner vandaag bestaat uit seafood, er staan enorme hoeveelheden kreeft, king crab, garnalen en mosselen. We varen nu langs de bergketen Lyngsalpen, wat een prachtig zicht, vooral met een beetje zonnenschijn. Dan krijgt alles toch wat meer kleur. Morgen bereiken we de Noordkaap en als de weergoden ons gezind zijn kunnen we de midzomernachtzon zien.

Woensdag 5 juni, Havøysund - Mehamn
Elke dag zodra ik wakker word, doe ik het patrijspoortje open en hoop ik dat het zonnetje schijnt... vandaag weer geen geluk lijkt het... Rond 12.00 uur liggen we in het haventje van Honningsvåg, na de lunch hier maar eens rondwandelen. Honningsvåg is niet echt spectaculair maar wel een typisch Noord-Noors havenstadje. Wat we al vijf dagen gemist hebben gaat toch nog gebeuren... DE ZON SCHIJNT!!! Heerlijk! Om 15.15 uur melden we ons weer aan boord en varen we verder naar het Noordelijkste puntje van Noorwegen. We hebben ons weer geïnstalleerd in de Panoramalounge en kijken naar het landschap. Zo nu en dan vliegen we snel naar buiten voor een fotomoment. De kust is hier een stuk kaler en ruiger dan een aantal dagen geleden in het zuiden, ook met flink wat besneeuwde bergtoppen. De tourguide meldt door de luidspreker dat er 'whales' te zien zijn... vlug naar buiten! Het blijken dolfijnen te zijn en ze zijn wel erg ver weg maar toch even leuk. 's Avonds mogen we de brug van het schip bezoeken. Er was eerst wat verwarring: op ons dagprogramma stond 'visit to the bridge, kosten: 80 Noorse kronen'. Ik dacht dat het een excursie was naar een brug maar we konden heel die brug op de kaart nergens vinden! Naar aanleiding van mijn vraag aan andere reisgenoten hebben zij gevraagd aan de barman of hij het wilde aanwijzen op de kaart. Hij moest echt enorm lachen, de 'excursie' bleek dus naar de stuurhut te zijn. Nou ja, daar toch maar even gekeken, leuk hoor. Ad en Marc hebben het natuurlijk nog vergeleken met de binnenvaart en een praatje gemaakt met de kapitein. Rond 23.00 uur kijken we met spanning naar buiten want het is bijna tijd voor de midzomernachtzon. En zoals het er naar uitziet gaat dat lukken. Het ziet er fantastisch uit. Toch raar, om 12.00 uur 's nachts kun je dus nog steeds lekker buiten in het zonnetje zitten en het voelt ook nog warm aan, ondanks dat het ongeveer 6 graden is. Hier in het noorden zijn er jaarlijks 74 dagen zonder één zonsondergang.

Donderdag 6 juni, Vadsø - Kirkenes - Berlevåg
Vandaag komt het keerpunt. Kirkenes is de laatste haven van de route, van hier gaan we weer zuidwaarts. Maar eerst gaan we nog eens Kirkenes bezoeken. Deze stad ligt vlak tegen de Russische grens en heeft -in mijn ogen- ook wat Russische sfeer... en het is er net zo gezellig als het klinkt. Pfff... wat een grijs, saai stadje zeg. Even rondlopen en dan snel wegwezen. Voor degenen die deze trip ook eens willen maken: dit is een goeie dag om een excursie te boeken. Ikzelf heb een beetje spijt dat we niet voor de excursie 'Riviertocht Russische grens' hebben gekozen, maar ja, de excursies zijn hier vrij prijzig en soms moet je dan keuzes maken... We varen intussen weer weg en het is nog steeds zonnig! Vanavond vroeg naar bed want morgen staat een bezoek aan de Noordkaap gepland. Om 6.00 uur 's ochtends gaan we al aan wal en op de Noordkaap staat ons ontbijtje te wachten.

Vrijdag 7 juni, Havøysund - Skjervøy
Na een korte, prachtige busreis van de haven Honningsvåg naar de Noordkaap schuiven we rond 7.00 uur aan tafel met uitzicht op de bekende Noordkaap-globe. In tegenstelling tot alle waarschuwingen dat het er enorm koud en guur kon zijn, scheen de zon hoog aan de hemel. We waren véél te dik aangekleed! We hebben tijd tot 8.30 uur om rond te lopen en dan vertrekt de bus weer om ons naar boord te brengen in Hammerfest. Onderweg stoppen we nog bij het huisje van een oorspronkelijke bewoner van noord-Scandinavie, zij worden Sami genoemd. De Sami hebben een eigen parlement en leven van rendieren hoeden, jagen en visvangst, èn tegenwoordig ook van toerisme. De toendra-vlakte doet ruig aan en hier en daar lopen rendier-kudden lekker te grazen. Eigenlijk is het toch ook wel heel erg leuk om wat meer van het landschap te zien, daarom hebben we deze middag een last-minute-excursie geboekt voor morgen. Dan gaan we kort toeren over de eilandengroep Vesterålen. Nu lekker van het zonnetje genieten in de Panoramalounge ;-)