De laatste dagen - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Christine Maes - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Christine Maes - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: ChrisMaes

Blijf op de hoogte en volg Christine

16 Juni 2012 | Zimbabwe, Victoria Falls

Donderdag 14 juni. Watervallen en leeuwtjes

Eindelijk! We gaan vandaag naar de Victoriawatervallen! Vooral Marc verheugt zich hier al een hele tiid op, eigenlijk hebben we juist voor deze route gekozen vanwege de watervallen. Het is net zo indrukwekkend als verwacht. De waterstans van de rivier is voor deze tijd van het jaar hoger dan normaal en dat is jammer, er hangt een flinke waternevel over de waterval zodat je het eigenlijk niet goed kunt zien. Het pad langs de waterval is ongeveer 1,5 km. lang en er zijn diverse uitkijkpunten waar je weer een ander zichtpunt hebt. Aan het eind is Danger Point waar we, ondanks de poncho's, toch zeiknat worden. Helaas is mijn camera niet bestand tegen al dat water en laat mij flink in de steek.

Voor deze middag hebben we een hele bijzondere activiteit geboekt: een wandeling met leeuwen. De laatste 30 jaar is ruim 80% van de leeuwen verdwenen in Afrika. Onze leeuwen zitten in een speciaaal project voor het behoud van de leeuw in Afrika. Het geld dat ze verdienen met deze toeristen-wandelingen gaat dan ook naar dit project. Eerst krijgen we wat uitleg, daarna worden we richting twee leeuwen van 22 maanden oud geloodst en mogen we ze om de beurt aaien. Daarna gaat de wandeling van start. We hebben voor de veiligheid stokken meegekregen maar hebben ze gelukkig niet nodig gehad. Iedereen mag om de beurt naast de leeuwen lopen en aaien. De medewerkers nemen je camera en fotograferen er op los. Van een reisgenoot heb ik zijn Canon-body te leen gekregen en heb ik gelukkig ook leuke foto's van deze wandeling. Daarna mogen we nog een rondje doen met twee hele jonge leeuwen van 4 maanden oud, zooo schattig :-)

Vrijdag 15 juni. Kanoën op de Zambezi rivier

We gaan eens sportief doen vandaag. We hebben een kanotrip geboekt op de Zambezi rivier. Omdat het op z'n Afrikaans gaat, zitten we uiteindelijk pas om half elf in de kano, ondanks dat we om zeven uur al opgehaald zijn bij het hotel. Hakuna Matata... Er staat een stevige bries en dat zorgt ervoor dat het af en toe redelijk doorpeddelen is. Onderweg zien we diverse krokodillen langs de kant in het zonnetje zitten. Ook zien we nijlpaarden in het water, ik wil er net een foto van maken maar onze gids roept dat we moeten doorpeddelen, camera weg en peddelen dus. Met nijlpaarden moet je toch voorzichtig zijn. Verderop zien we twee olifanten aan de waterkant staan. Na de lunch komen de stroomversnellingen aan de beurt. Ze zien er op het eerste gezicht niet spectaculair uit maar we kwamen toch niet droog uit de strijd. (O ja, Denise: ik had vandaag jouw camera mee, maar hij doet het nog hoor ;-))

Zaterdag 16 juni. Afscheid

Gisteravond hebben we met de groep voor de laatste maal samen iets gedronken. Ook Isra kwam nog even afscheid nemen bij onze hotelkamer, hij vertrok om 21.00 uur richting huis en zijn gezin. Vandaag moeten we om 11.00 uur op het vliegveld zijn. We vliegen naar Johannesburg en vandaar rechtstreeks naar Amsterdam. De planning is dat we morgenochtend om 10.30 uur op Schiphol landen.

Volgens een van de groepsleden is een reis als deze geen vakantie maar 'op reis gaan'. Er waren flink wat hoogtepunten, we hebben vier landen doorkruist, veel gelachen, ongemakkelijke ritten over dirtroads gemaakt, diverse landschappen voorbij zien komen, eindeloos gefotografeerd, af en toe echt lange reisdagen gemaakt, bijzondere dieren gezien, koud gehad, lekker gegeten, minder lekker gegeten... Mede door de groep (speciaal onze reisgenoten uit Noord-Holland, J en P: thnx) en onze reisbegeleiders Jairos, Mojo en Isra is deze maand in Afrika een van de bijzonderste maanden van mijn leven geworden, dit had ik niet willen missen. Afrika, we zullen zeker terugkomen...

N.B. indien er iets in mijn teksten niet juist is, komt het niet door verkeerde info van de reisbegeleiders en boeken, maar ligt het geheel aan mijzelf dat ik de gegevens niet goed heb onthouden. Aan iedereen die dit verslag heeft gelezen: ik hoop dat je het leuk vond. Jammer genoeg konden de foto's er niet bijgeplaatst worden door de weinige en trage internetverbindingen, ik zal dit thuis nog aanvullen. Bedankt voor alle leuke reacties!!

• 16 Juni 2012 - 13:08

Bernadette:

Nou, ik heb ook genoten van jullie reisverslag. Dus als jullie weer gesetteld zijn wip ik zeker even binnen om de verhalen te horen over het Afrikaanse continent. En voor morgen, welkom terug in Spui XX