Door de woestijn - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Christine Maes - WaarBenJij.nu Door de woestijn - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Christine Maes - WaarBenJij.nu

Door de woestijn

Door: ChrisMaes

Blijf op de hoogte en volg Christine

03 Juni 2012 | Namibië, Swakopmund

Maandag 28 mei. Sperrgebiet, Diamond Aera 1

Het Sperrgebiet is een oude diamantenwinnings-gebied uit begin twintigste eeuw in de woestijn, hier lagen de diamanten letterlijk voor het oprapen. In dit verlaten, zwaar beveiligde gebied, zijn alleen nog de restanten van deze activiteiten te vinden zoals vervallen huizen en werkplaatsen. Door de verhalen van onze gids en de sfeer die er heerst, krijg je een aardig idee hoe het geweest moet zijn, nu zijn deze bedolven onder zand. Het Sperrgebiet is verboden toegang maar onze gids is de enige met een vergunning om toeristen rond te leiden.

Dinsdag 29 mei. Namib woestijn

Rijden door de woestijn vergt wel wat van onze lijf en leden. De meeste wegen zijn gravelwegen voorzien van gaten. Ik dacht altijd dat woestijn een enorme zandbak is maar op veel plekken is de bodem, zover als je kunt kijken, voorzien van een 40 cm hoog grassoort. Later horen we dat het bij hoge uitzondering vorig jaar heeft geregend en daardoor is dit gras ontstaan. Onderweg verandert het landschap nogal eens; van heuvels naar bergen en dan weer zo vlak dat de lucht en het land samenkomen. Oryxen, springbokken en struisvogels worden regelmatig gespot, maar we hebben ook al een stokstaartje gezien en een hele kudde wilde paarden.

Woensdag 30 mei. Kamperen

We overnachten op diverse campings midden in de woestijn. Zodra we aankomen zetten we de tentjes op, daar worden we intussen steeds handiger in. Daarna maken we een wandeling over de vlakte of door een canyon. Tegen de avond worden de drankjes uit de koelbox gehaald en iedereen geniet op zijn eigen manier van het landschap, de zonsondergang en de sterrenhemel. Dan klinkt: 'diner is ready'. Isra legt uit wat we gaan eten: 'Good evening everyone, how are you? Today we have pasta, you like pasta? With sauce; it's my own receipe. And veggies; is good for you, with a lot of carrots; carrots is good for your eyes, and broccoli; is good for you heart. All cooked to perfection to my standard. I know you like it. Wash your hands, enjoy your meal...'

Donderdag 31 mei. Sossusvlei

We moeten deze ochternd vroeg opstaan om de duinen van Sossusvlei te bezoeken. Deze is met zonsopkomst het mooist maar omdat de poort pas om 6.00 uur opengaat missen we dat, wel zorgen we ervoor om als eerste voor de poort te staan. We rijden naar Dune 45 waar de truck parkeert. Terwijl Isra voor ons ontbijt gaat zorgen, beklimmen we de 300 meter hoge zandduin. Dit is niet voor iedereen makkelijk maar eenmaal boven is het uitzicht super; de kleuren, het lijnenspel van zon en schaduw...

Vrijdag 1 juni. Cheetafarm

Onderweg bezoeken we een cheeta-farm. Deze farm van vijftig hectare groot, vangt cheeta's op die anders worden afgeschoten door plaatselijke boeren. Het is de bedoeling dat de dieren na opvang en observatie worden uitgezet in de Nationale Parken. In een open 4x4 rijden we over het land. Met een soort antenne wordt de locatie van twee cheeta's bepaald, het is een moeder met haar 22 maanden oude jong. Heel voorzichtig komen we uit de auto en lopen naar het bosje waar ze rusten. Snel maken we wat foto's totdat de begeleider zegt dat we er verstandig aan doen om terug te gaan.

• 03 Juni 2012 - 09:32

Levina:

Wat ontzettend leuk dit reisverslag. Krijg zo een goede indruk van hoe jullie genieten

• 06 Juni 2012 - 08:16

Bernadette:

Leuk om jullie reiservaring te lezen. Foto's zijn weer fantastisch.

• 07 Juni 2012 - 06:57

Nelleke:

Wat een geweldigeeeeeeeee foto's zeg...supermooi...!!

Geniet er nog van!
    Gr. Hans en Nelleke

• 10 Juni 2012 - 09:10

Esmeralda:

Mooi reisverslag met bij bijhorende foto's
    Toen ik Kenneth vertelde dat jullie naar een cheeta-farm zijn geweest was zijn reactie"NEEE" jaloers ;0

• 15 Juni 2012 - 09:21

Maria:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen. Ga deze reis in september maken.
    Jullie crew hebben wij in Mozamique gehad. Top!

Ik heb nog een vraagje: Is de excursie naar het Sperrgebiet de moeite waard?
    Ik vind deze excursie nogal duur en doe misschien voor dat geld liever andere leuke dingen

Nog even genieten voor jullie en een goede terugvlucht naar huis.

• 23 Juni 2012 - 11:49

Christine:

Hoi Maria, leuk dat jullie ook deze reis gaan maken. De excursie sperrgebiet vonden wij zeer indrukwekkend, of het zijn geld waard was... tjsa, we vinden het nog steeds een hoop geld. Misschien is het een idee om daar ter plaatse een excursie te regelen naar Kolmanskop, dat is een beetje dezelfde sfeer. De reisbegeleider (misschien Jairos weer?) kan je helpen dit te regelen of je kan een mailtje sturen naar ludsaf@africaonline.com Als je het ANWB boek Namibie hebt, daar staat wel e.e.a. over in. Twee reisgenoten hebben die dag een 4x4 gehuurd en zijn zelf een eind door de woestijn gaan rijden, zij hebben een ontzettende leuke dag gehad. Overigens is Luderitz zelf nogal uitgestorven, vooral op zondag. Wij hebben een klacht neergelegd bij Sawadee dat we de hotels onder de maat vonden. Ik hoop dat ze er iets mee doen.

Heel veel plezier tijdens de reis en mocht je Jairos, Isra en Mojo weer hebben: doe ze de hartelijke groeten, echte topmannan!

Groetjes, Christine

• 23 Juni 2012 - 17:08

Maria:

Dank voor de info.
    We denken er nog even over na