Angkor Wat Tempels - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Christine Maes - WaarBenJij.nu Angkor Wat Tempels - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Christine Maes - WaarBenJij.nu

Angkor Wat Tempels

Blijf op de hoogte en volg Christine

04 Februari 2013 | Singapore, Singapore

Zaterdag 2 februari
We gaan met een deel van de groep fietsend een viertal tempels bezoeken in het Angkor Wat complex. Hier liggen bijna 300 tempels. De eerste tempel die we bezoeken is Banteay Srei, deze ligt ong. 35 km van Siem Riep. We fietsen echter ong. 25 km met bus-back-up, mocht iemand het niet meer ziet zitten kan die altijd met de bus terug. Onze fietsgids is een leuke, enthousiaste jongen, hij heeft een leuke route uitgezocht voor ons. We fietsen over dirtroads en zien zo gelijk wat van het Cambodjaanse plattelandsleven. We stoppen bij een plantage waar ze 'sticky rice' maken. Dit zijn bamboestokken gevuld met een gezoet rijstmengsel. Dit wordt langzaam gegaard boven een vuurtje. Dit schijnt een echte lekkernij te zijn... Daarna ontmoeten we een familie die noodles aan het maken zijn. Er wordt een soort deeg gekneed en met een mal wordt het deeg tot noodles geperst en komen direct terecht in een pan met kokend water. Marc mag zijn bakkers-ervaring even laten zien en kneedt er op los. Tegen 10.00 uur komen we bij de Banteay Srei tempel. Het is een mooie tempel van zandsteen en ieder gaat hier zijn eigen weg om dit te bekijken. Je kan bijna overal in, op, of langs lopen. Na de lunch gaan we naar Pre Rup, deze tempel is gemaakt van baksteen. Ta Prohm is de tempel die gebruikt is bij de opnames van de film 'Tomb Raider'. Hier is een andere sfeer door de enorme grote bomen en zijn aparte wortels. Als laatste bezoeken we Bayon. Deze tempel is gebouwd met ruim 200 stenen gezichten.

Zondag 3 februari
Met een groepsgenote hebben we afgesproken om met z'n drieën in een tuk-tuk een ochtendje nog eens enkele tempels te bezoeken. Jorrit heeft voor ons op een kaartje een route uitgetekend en om zeven uur 's ochtends staat onze tuk-tuk chauffeur, zoals afgesproken, al bij het hotel te wachten. We starten weer bij Bayon en gaan naar Bapoun, Elephants Terrace en Leper King Terrace, deze tempels liggen in Angkor Thom. Bapoun is na restauratie van 25 jaar weer terug opengesteld. Het is een wandeling van twee uurtjes. Dan rijden we naar Preah Khan, deze tempelm is ook ontzettend gaaf. Dan 'doen' we nog Neak Pean en Ta Som en dan is het tijd voor de lunch. Ons 'mannetje' weet wel een restaurant waar we wat scepisch tegenover staan. Hij is wel erg van de adresjes. Toch valt het restaurant niet tegen en hebben we er heerlijk gegeten. We besluiten om terug naar het hotel te gaan, voor ons geen tempels meer. Onderweg naar het hotel stelt onze chauffeur voor of we willen shoppen, hij weet wel een shoppingcenter... ja ja... zal hij wel provisie scoren... Met de gehele groep hebben we afgesproken om nog eens gezamelijk te eten, erg gezellig!!

Maandag 4 februari
Eigenlijk waren we gistermiddag een beetje 'tempelmoe' geworden maar tijdens het laatste gezamelijke etentje hoorde ik de enthousiaste verhalen van een groepsgenote. Zij was de vorige dag 's ochtends om 5.00 uur vertrokken om de zonsopkomst te bekijken. Dat lijkt mij ook gaaf om te zien, maar ja... om half vijf opstaan op de laatste dag? Ik twijfel nog maar Jorrit heeft een leuke route bedacht en vindt het zelf ook leuk om mee te gaan, hij heeft de zonsopkomst daar ook nog nooit gezien. Dus: wekker gezet en om 5.00 zitten we met z'n drieen in de tuk-tuk. Het is nog donker als we bij Pre Rup aankomen. Met de 'zaklamp-app' op mijn telefoon beklimmen we de trap van de tempel. En dan wachten tot de zon opkomt... Het was echt heel erg gaaf om te zien. Omdat we er toch in de buurt zijn, bezoeken we ook gelijk nog de tempel Banteay Samre. Het is er heerlijk rustig, bijna geen andere toeristen, echt prachtig! Daarna rijden we nog zuidwaarts naar de tempels Preah Ko en Bakong. De eerste is eigenlijk een ruïne, de tweede ook weer heel gaaf om te zien. Dan is het genoeg geweest, we rijden richting hotel want om 11.30 hebben we een afspraak bij de massage-salon. Met een 9-tal groepsgenoten krijgen we een heerlijke voet- en hoofdmassage van een uur voor maar vijf dollar! Om twee uur rijden we richting luchthaven voor onze terugvlucht.

Tijdens deze turbulente vlucht typ ik dit laatste stukje en denk ik nu alweer terug aan deze reis, we hebben zoveel nieuwe ervaringen opgedaan. Vietnam met zijn drukke leventje, markten, hanen, eetstalletjes... De Mekongdelta met de boten, zo anders dan de Europese binnenvaart zoals wij dat kennen, waar we doorheen 'gegidst' zijn door onze goedlachse Vietnamese Luc, die beter Nederlands sprak dan je in eerste instantie zou verwachten ('Nederlands is niet moeilijk, is makkelijk' was een van zijn uitspraken en 'gezellig'. Als hij de groep bij elkaar wilde hebben zei hij 'Djoser mensen, we gaan'). Marc is lichtelijk verslaafd geraakt aan de 'icecoffee' en ik 'green tea with lemon' of 'fresh lemon juice': ijs, limoensap, water en suiker. De groep was ontzettend leuk, hele lieve mensen die met allerlei medicijnen kwamen om mijn griep en hoest te verhelpen. Ik heb enorm genoten van hun reisverhalen van landen die zij bezocht hebben. Speciaal dank voor Jorrit voor alle goeie zorgen!

• 04 Februari 2013 - 16:52

Jeffry En Paulien:

Zo te lezen is het een zeer geslaagde reis geweest! LEUK...
    Nu wij nog in mei tijdens onze trip naar de Sunda Eilandjes van Indonesië.

groetjes en tot ziens!

• 04 Februari 2013 - 19:15

Marije:

mooi hoor allemaal hoop dat we snel eens langs kunnen komen als je terug zijn om alle foto's te bekijken en jullie verhalen te horen.
    goede reis terug fam dooms.