IJsland, de eerste week - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Christine Maes - WaarBenJij.nu IJsland, de eerste week - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Christine Maes - WaarBenJij.nu

IJsland, de eerste week

Blijf op de hoogte en volg Christine

04 Juni 2017 | IJsland, Hvammstangi

Zo, de auto staat ingepakt voor onze IJsland-reis. De auto? Ja! Onze IJslandtrip doen we met eigen auto en daar hebben we diverse redenen voor, vooral prijstechnische redenen. Een paar jaar geleden hebben we afscheid moeten nemen van onze Zafira en daar is de Toyota RAV4 voor in de plaats gekomen. En laat dit nou nèt een prima auto zijn om door IJsland te crossen, nieuwe all terrain banden eronder en we kunnen gaan. Alleen nog even 1000 kilometer rijden naar het noorden van Denemarken. Vanuit Hirtshals vaart elke zaterdag de 'Nörrona' van Smyrill Line naar IJsland via de Faeroer-eilanden. Een uurtje later dan gepland varen we om 16.00 uur de haven uit. We houden ons aan boord voornamelijk bezig met het lezen van een spannend boek in de cafetaria. Het weer is super en de zee gelukkig kalm. Maandagochtend om 5.00 uur komen we aan in Tórshavn, Faeroer Eilanden. We mogen hier van boord en gaan dit havenstadje te voet wat verkennen. Het is geen grote plaats en binnen drie uur hebben we het gezien. We lunchen in Kaffeehuset en wandelen terug naar boord. Iedereen moet stipt om 13.00 uur terug zijn want om 14.00 uur vertrekt de boot weer. Op weg naar IJsland! Er wordt nog een kleine toeristische route gevaren tussen de eilanden door en we blijven ondanks de koude wind op het dek om te kijken want de Faeroer Eilanden zijn echt prachtig!

Dinsdagochtend mogen we om 9.00 uur naar het autodek en kunnen we van boord. Dan is het aansluiten in een enorme lange rij. Elke auto moet langs de douane en er staat maar één man, dat gaat dus niet echt snel. Pas om 11.00 uur zijn we op weg. Onze eerste stop is in Egilstadir. Dit is een klein stadje met een aantal supermarkten en benzinestations. Bijna iedereen die van de ferry komt stopt hier om inkopen te doen. Een wekelijks hoogtepunt voor de winkeliers hier in Egilstadir. Wij hebben natuurlijk ook diverse boodschappen nodig, voornamelijk verse groenten, fruit en zuivel. Een aantal basisdingen hebben we meegenomen vanuit Nederland. Niet te veel, want je mag maar drie kilo voedsel invoeren per persoon. Dat boodschappen in IJsland duur waren, daar waren we wel op voorbereid maar bijna 5 euro voor een brood??
We hebben drie weken tijd om IJsland rond te rijden. We beginnen in het noordoosten en gaan zo tegen de klok in het land rond. We rijden voor de eerste paar overnachtingen naar Reykjahlid, Myvatn. Daar checken we in bij een camping, genaamd 'Daddis Pizza'. We krijgen er gelijk een kortingbon bij indien we een pizza willen eten. Wacht even!! Een camping?? Jazeker! We gaan drie weken kamperen, ook weer om prijstechnische redenen plus we willen flexibel reizen en niets vastgelegd hebben. Zo kunnen we ons programma wat bijsturen mocht het pokkeweer zijn/worden of juist profiteren van een zonnige dag. Want het weer is zeer onvoorspelbaar op IJsland. En helaas krijgen we hier op de eerste dag al mee te maken. Het regent ononderbroken, het is 6 graden en er staat een koude wind. Op de camping is een keuken en een zit/eetruimte waar we kunnen koken en eten. Dan hoeven we dat dus gelukkig niet buiten te doen. Na het eten zitten we hier nog even te relaxen en de weerapps te bekijken. Bijna mijn hele databundel jaag ik er doorheen om te kijken of het écht niet gaat stoppen met regenen. En er wordt meer regen voorspeld, sowieso voor de komende vijf dagen. Ik probeer wat alternatieven te bedenken; zoals naar de luchthaven van Reykjavik rijden en tickets te boeken voor een tropisch oord. Gelukkig hebben we goede en warme kleding en kampeerspullen waardoor we goed kunnen slapen. Alleen dat gedrup op die tent... ik doe ook maar mijn oordoppen in, dan hoor ik het niet.

En het is werkelijk geen minuut droog geweest vannacht. Vandaag (woensdag) staat een autorit langs het meer Myvatn gepland en we gaan gewoon! Af en toe stoppen we en wandelen we tussen de buien door naar diverse uitzichtpunten. Het meer is erg bijzonder, zoals het gehele landschap van IJsland trouwens. Het is haast niet te geloven; op een gegeven moment piept er zomaar wat blauwe lucht door de grijze bewolking heen. Dat is vooral goed voor ons moraal. Al met al hebben we heerlijk van deze dag kunnen genieten, soms met zon, soms met een dreigende wolkenlucht en soms met een regenbui. Wat hebben we vandaag gezien: Dettifoss (grote waterval), Hverir (solfatarenveld, inclusief rotte ei-lucht), het meer Myvatn en Krafla krater Viti. Vanavond trakteren we onszelf op een pizza van Daddis Pizza, we hebben tenslotte korting hiervoor ;-)

Donderdag 1juni
Vandaag hinken we op twee gedachten: we kunnen óf naar Husavik voor een walvistochtje en nog een nachtje blijven op de camping bij het meer, of we kunnen verder rijden naar het westen en de volgende dag een walvistochtje doen vanuit een andere haven, nl. Dalvik. Er wordt veel regen voorspeld en dan vinden we het zonde om een boottocht te doen. We nemen de gok en rijden naar Dalvik. We rijden eerst langs Godafoss, weer zo'n indrukwekkende waterval, en rijden daarna naar Laufas. Daar is een piepklein museum in huisjes met daken, bedekt met gras. Binnen is het leven te zien zoals dat in vorige eeuwen ging op een boerderij. In de haven van Hauganes boeken we de boottrip voor de volgende dag. We kiezen voor de middagtrip omdat voor de ochtend al een flinke ploeg gereserveerd heeft. De camping voor de komende nachten is in Husabakki. Een eenvoudig stukje gras, kookfaciliteiten in een soort blokhut, formaat tuinhuisje, en de (zeer goede en warme) douches 'lenen' we van de plaatselijke sportvereniging. Het leuke van zo'n camping is dat iedereen in dat tuinhuisje langskomt om te koken of thee en koffie te zetten. Zo raken we steeds weer in gesprek met diverse mede-kampeerders.

Vrijdag 2 juni
Gelukkig slapen we steeds heerlijk in de tent en hebben het niet koud 's nachts. We maken 's ochtends een leuke wandeling van anderhalf uur langs een natuurgebied vlakbij de camping waar vele vogels broeden. Daarna maken we wat tosti's en vertrekken bijtijds naar Hauganes. We moeten minimaal dertig minuten van te voren aanwezig zijn in de loods. Iedere deelnemer krijgt een zeer warm pak om over je kleding heen aan te doen. We hebben geboekt bij 'Whale Watching Hauganes'. Zij hebben twee kleine IJslandse houten vissersboten waarmee de tours worden uitgevoerd, lekker kleinschalig. In de Eyjafjordur zijn de laatste twintig jaar steeds meer walvissen te zien. Grote kans dat we niet naar open zee hoeven voor de walvissen en dat is met deze wind erg prettig. We zijn amper tien minuten aan het varen en de eerste twee walvissen worden al gespot. We zien hun waterpluim op een ruime afstand van de boot. De kapitein vaart er snel heen maar met respect voor de ruimte die de dieren nodig hebben. Vervolgens duiken ze onder en kunnen we hun mooie staart bewonderen. Zo gaat het een tijdje door. Ze worden links en rechts gespot en duiken weer onder om zich weer op een andere plaats te laten zien. Wat een schitterende dieren zijn het toch, zo indrukwekkend. Net als we denken dat er niet veel meer gaat gebeuren springt een walvis uit het water en laat zich met een klap vallen. Gewoon tien meter van de boot af!! En wat een joekel! Het zijn zelfs twee. walvissen, die achter elkaar springen. Dit herhalen ze dan gewoon nog eens drie keer. Wauw! Ik ben zo onder de indruk dat ik haast vergeet foto's te maken. Gelukkig had Marc de telelens op de camera en kon nog net de laatste sprong heel mooi vastleggen. De gids was er zelf ook behoorlijk van onder de indruk. Wij vinden deze reis nu al geslaagd!

Zaterdag 3 juni
We vertrekken vandaag verder richting het westen. We rijden niet over de enige hoofdweg van IJsland, wegnr. 1, maar via een kleinere weg langs de noordkust en door smalle tunnels. Zo komen we langs plaatsjes als Olafsfjordur en Siglufjordur. We hebben er echt prachtig weer bij. We eten heerlijke fish & chips in het havenplaatsje Hofsos. In Glaumbaer is weer zo'n museumpje met huisjes met grasdaken. Het is wel te merken dat dit meer bekendheid geniet. Er staan twee à drie grote tourbussen en dan is het dus gewoon druk op zo'n klein oppervlak. Ook de tentoongestelde spulletjes zijn meer afgeschermd. Toch is het leuk om ook hier even te kijken, al vergt het iets meer geduld. Onze volgende camping plannen we in Hvammstangi. In IJsland hebben we de campingcard gekocht. Hiermee kan je na aanschaf gratis op de aangesloten campings staan, dus we proberen zoveel mogelijk op een van deze campings te overnachten. Na ong. 6 nachten is de kaart terugverdiend. We maken een omweg over een onverharde weg naar een grote rots in de zee, genaamd Hvitserkur (in IJslands: 'wit shirt', vanwege de vele vogelpoep). Met een beetje fantasie zou je hier een prehistorisch dier in kunnen zien. Wij vinden het op een etende bizon lijken. Naast ons staan een aantal Japanners rare houdingen aan te nemen en foto's te maken, zoals ook altijd bij de toren van Pisa gebeurt. Deze rots geniet steeds meer bekendheid en dat is te zien aan de parkeerplaats. Een nieuw aangelegd betonnen pad en een uitkijkpunt op een mooi houten vlondertje. Om echt beneden aan zee te komen moet je ong. 20 meter afdalen via een heel stijl 'paadje' van zand en losse stenen. En dan moet je nog door een watervalletje stappen om mooi voor de rots te staan. Onze voorspelling: het pad naar beneden wordt binnen een paar jaar vervangen door een echte trap + een geasfalteerde weg erheen zodat ook grote tourbussen daarheen kunnen rijden voor de grote massa.

Vandaag (zondag) willen we verder rijden naar de Westfjorden. Dit gebied schijnt nog ongerepter te zijn. We hebben de afgelopen vijf dagen al zoveel moois gezien hier in het noorden van IJsland en zijn zeer benieuwd naar het westelijk deel van het land. De weersvoorspelling belooft af en toe een zonnetje en aangezien ik dit verhaal nu buiten voor de tent in het zonnetje afrond, zou het zomaar eens kunnen kloppen.
Fijne Pinksterdagen iedereen!

• 04 Juni 2017 - 12:22

Levina:

Geweldig weer hoop dat het zonnetje genoeg te voorschijn komt.

• 04 Juni 2017 - 20:51

Anita (buurvrouw):

Wat mooi om jullie zo te volgen en wat kan je leuk schrijven Christine.
    Geniet verder.

• 05 Juni 2017 - 11:32

Ad:

Een mooi verhaal , we zijn benieuwd naar het vervolg , eerst pinksterdag was er gezellig , met Denise , Rens en Ramon , grotjes en nog mooi weer

• 07 Juni 2017 - 19:20

Jeffry En Paulien:

Woh, wacht even hoor..... kamperen??? Dat hadden we even gemist!
    Dit moet wel een hele bijzondere 'anders-dan-anders' vakantie worden. Geloof niet dat we ooit andere mensen gehoord hebben over A) met eigen auto naar IJsland crossen en B) vervolgens daar een tentje opzetten. Wel tof hoor. Hopelijk hebben jullie het slechte weer achter de rug en blijft het verder zonnig en droog. Groetjes!