Beren bezoeken Katmai National Park - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Christine Maes - WaarBenJij.nu Beren bezoeken Katmai National Park - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Christine Maes - WaarBenJij.nu

Beren bezoeken Katmai National Park

Blijf op de hoogte en volg Christine

07 September 2014 | Verenigde Staten, Anchorage

Zaterdag 6 september
Vanmorgen hebben we afscheid genomen van ons 'huisje op wielen'. De 4x4 camper beviel ons prima. Aan zo'n auto kun je best wennen, alleen van het benzineverbruik wordt je niet vrolijk... Rijdt dus 1 op 4. Nu is de benzine hier een stuk goedkoper dan in Nederland, omgerekend 76 eurocent per liter. In afgelegen gebieden zoals de Denali Highway was het overigens wel een stuk duurder, bijna 1 dollar meer per gallon (94 eurocent per liter). Voor ons zijn die prijzen bijna een lachertje maar voor Alaskanen is het leven hier een stuk duurder dan in de rest van de VS. Zo ook de boodschappen bijvoorbeeld; een pak melk kost al ruim 2 dollar, een brood bijna 5 dollar (vier euro). Ik pakte een simpelweg een komkommer van het schap tot ik de prijs zag: 5 dollar! Daarentegen kost een (lekkere!) hamburger met frietjes in een diner 'maar' 10 dollar.

Gisteren is helaas de geplande boottocht naar Knik Glacier gecanceld wegens slecht weer. Jammer, maar we hebben er vrede mee, we hebben immers al zoveel moois gezien hier. Daarom zijn we maar eerder naar Anchorage teruggereden. Kleding en schoenen zijn hier wel een stuk goedkoper dan in NL, dus dat betekent: extra shoppingtime in Anchorage!

Morgen is het tijd voor iets heel spannends: ken je die vissende beren van de zalmreclame? Dat is in Katmai National Park en daar gaan we naartoe!! Daar is een waterval waar beren zich tegoed doen aan de zalm. In juli is het hoogseizoen, dan zitten daar schijnbaar massa's beren te vissen en half september is de 2e piek van het seizoen. Ze zitten dan niet meer zo massaal bij de waterval, maar bij de rivier is de kans groot dat we daar beren kunnen gaan zien. Nu zit ik al vier jaar te verheugen op deze trip, en omdat ik het zo'n teleurstelling zou vinden om geen beren te treffen, hebben we gekozen om daar drie dagen te verblijven. Theoretisch gezien zijn onze kansen dan een stuk groter. Op Katmai heb je een aantal cabins, Brooks Lodge waar je kunt eten en een simpele camping. Met een klein vliegtuigje vliegen we naar het eiland Katmai. De eerste nacht gaan we weer kamperen en de twee volgende nachten slapen we in een cabin. Verder is er niets: geen telefoon, internet, beperkte electriciteit... dus we zijn weer voor een paar dagen uit de lucht.

• 07 September 2014 - 11:01

Marije:

Hoop dat jullie veel beren gaan zien veel plezier weer ,maar ik denk dat dat wel zal lukken.

• 07 September 2014 - 11:58

Bernadette:

Ik duim voor jullie dat het wachten wordt beloont !! Geniet nog een paar dagen van de prachtige natuur.

• 07 September 2014 - 21:13

Ciska Jonk:

Wat ontzettend leukom je verslag te lezen, wat een mooie reis maken jullie! Ik hoop dat jullie veel beren zullen gaan zien en nog een paar dagen kunnen genieten van Alaska.Onwijs mooi! dikke X