Weer terug in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Christine Maes - WaarBenJij.nu Weer terug in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Christine Maes - WaarBenJij.nu

Weer terug in Bergen

Blijf op de hoogte en volg Christine

11 Juni 2013 | Noorwegen, Bergen

Maandag 10 juni, Trondheim - Kristiansund
Als de zon nou wilde schijnen had ik nog wel even snel door Trondheim willen lopen naar die leuke houten huizen. We hebben dit op de heenreis ook gezien maar toen was het bewolkt en ik wilde nog wel een paar foto's met zonneschijn. Maar goed... dat gaat vandaag ook niet lukken dus. Dan maar uitgeslapen, ontbeten, panoramalounge... ja, nu kennen we het wel. Tot na de middag blijft het bij een beetje lezen, praten hier en daar. Er is een stop in Kristiansund, leuk plaatsje om even doorheen te wandelen en in een winkeltje een paar flesjes Coca-Cola te kopen, want aan boord hebben ze alleen Pepsi :-( De zon begint door de bewolking heen te prikken en we hebben daardoor prachtig zicht op de fjorden, eindelijk! Om 00.00 uur leggen we aan in Ålesund en zoals beloofd wandelen we mee met Egbert, onze (Nederlandse) tour leader. Het is een leuke wandeling door een leuk stadje. De zon gaat nog steeds niet onder, het is een beetje schemerig. Mooie sfeer geeft dat. Om 1.00 uur rollen we ons bedje in.

Dinsdag 11 juni, Florø - Bergen
Vandaag is de laatste dag aan boord van 'onze' Vesterålen. We moeten zorgen dat om 10.00 uur onze koffer buiten de hut staat. We gaan met de rest van onze spulletjes in de panoramalounge zitten. Het weer zit ons mee, prima zonnetje om nog wat foto's te maken van de kust die op de heenreis nogal grijs was. De verwachting is dat we om 14.30 uur in Bergen zijn. We nemen afscheid van onze Canadese bootgenoten en ook van twee Nederlandse stellen waarmee we het erg gezellig hebben gehad de afgelopen 11 dagen. De Hurtigruten verzorgt ook ons transfer naar ons hotel. Dit hotel ligt tegenover Bryggen, dit is het bekendste stukje Bergen: oude houten huisjes die op de Unesco-lijst staan. Gelukkig hebben we een 'room with a view', je kijkt vanuit de kamer recht op Bryggen. Althans... als je langer bent dan 1.90 meter. We zoeken de kabeltram op en 325 meter hoger staan we op één van de bergen die Bergen omringt, van hier uit is een geweldig uitzicht over de stad, haven en de fjorden in de verte. Ook zien we onze Hurtigrutenboot liggen, een beetje heimwee speelt al op... Lopend door de stad zien we een bekend gezicht, is dat niet... Barbara? Ja hoor, zij en haar man Carl zijn die Amerikanen die we in Tromsø hebben uitgezwaaid, zij zijn ook nog een dagje in Bergen, morgen vliegen ze terug naar Michigan. Tja, en dan zit voor ons de reis er ook op. We hebben met z'n vieren enorm genoten van deze trip en hadden het niet willen missen. Hier in de stad heb je op elke hoek wel rekken met ansichtkaartjes, dan zie ik de afbeeldingen van het Geirangerfjord en krijg toch het gevoel dat we één van de mooiste zichtpunten gemist hebben door het slechte weer. Dus daar willen we zeker nog eens naar terug. Het eiland Magerøya, waar de Noordkaap is, vond ik zelf qua landschap het mooist. De Hurtigruten-brochure had gelijk: het is de mooiste zeereis ter wereld!