Tussen Vietnamezen en bananenbomen - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Christine Maes - WaarBenJij.nu Tussen Vietnamezen en bananenbomen - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Christine Maes - WaarBenJij.nu

Tussen Vietnamezen en bananenbomen

Blijf op de hoogte en volg Christine

25 Januari 2013 | Vietnam, Can Tho

Donderdag 24 januari
We starten de dag met een ritje in de bus. Niet alle kilometers worden gefietst, soms worden we buiten de stad gebracht om zo direct op een interessante route te zitten. Luc geeft ons nog wat extra les met een Vietnamese woorden. We fietsen dieper de Delta in met het typische Vietnamese leventjes tussen de kokos- en bananenbomen. We pauzeren in een dorpje waar Marc zijn Vietnamees oefent bij een paar mannen tijdens een feest, hij wordt direct uitgenodigd en krijgt een soort rijstwijn aangeboden, daarna nog één en daarna nòg een... Als dat zo maar goed gaat op de fiets! Even later moet hij ook meedoen met een dansje. Ze willen hem ook nog koppelen aan Vietnamese dame maar ja... al getrouwd... Even later blijkt het feestje een begrafenis te zijn! We fietsen deze ochtend 35 km en 's middags bezoeken we twee tempels met de bus. Eén van de tempels, vleermuispagode, staat bekend om zijn vleerhonden. We zien er een aantal in de boom zitten. Daarna naar het hotel in Soc Trang wat voorzien is van een zwembad, dus we gaan lekker even een aantal baantjes trekken want warm is het wel. Luc heeft voor ons avondeten gezorgd, hij heeft een restaurant geregeld waar ze 'hotpot' severen. Een brander met daarop een pan met bouillon en diverse groenten en vis. Twee serveersters maken aan tafel het eten klaar en doen voor hoe je alles met stokjes je mond in krijgt. Ook hier wordt Marc weer door een aantal mannen van een andere tafel uitgenodigd om bij hun bier te komen proosten en drinken. Proost!

Vrijdag 25 januari
We worden fiets-technisch uitgedaagd om van ons hotel in Soc Trang naar het hotel in Can Tho te fietsen, 70 km. Met een aantal stops en bus-back-up durven we het wel aan. We starten om 7.15 met fietsen. Het gaat lekker, we fietsen en genieten van de uitzichten op de rijstvelden en groente-kwekerijen. Af en toe een pauze is niet verkeerd want de zadels voelen best hard aan. De fietsen zien er een beetje gaar uit maar fietsen toch verrassend goed. Als er onderweg iets mis is met de ketting of iets dergelijks hebben we hulp van onze fietsenmaker. Deze vriendelijke Vietnamese man fietst altijd achteraan de groep en zorgt dat niemand achter blijft. De temperatuur begint aardig op te lopen naar zo'n 35-37 graden, mijn rug voelt al aardig verbrand aan. Om 13.00 uur zijn we bij het hotel. Dat hebben we niet slecht gedaan, de laatste 10 km waren best afzien. 's Middags hebben we een lekker relax-momentje, eten en langs marktkraampjes en de rivier wandelen.

• 25 Januari 2013 - 17:27

Bernadette:

Kijk dat is echt cultuur proeven, denken dat je op een feestje zit maar het is een begrafenis.
    Ik hoop voor Marc dat hij nog slingervrij kon fietsen na dit "feestje".
    Leuki om te lezen dat jullie van de reis genieten XX

• 26 Januari 2013 - 13:21

Erik:

Vanmiddag dacht ik zal is lezen hoe het met mij collega gaat in Vietnam.
    Erg leuk om zo je reis bij te kunnen houden.
    Goed om te lezen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben.
    En dat op een paar tegenslagen na je aan de berichten kan zien dat jullie het erg goed hebben in Vietnam.
    Ook vond ik erg grappig om te lezen dat Marc zo snel vrienden maakt met de bevolking daar.
    Complimenten ook voor de foto's ze zien er mooi uit.
    Ik wens jullie nog veel plezier en vele veilige kilometers in Vietnam.
    En beloof dat ik de verslagen in de gaten blijf houden.
    Groetjes je Collega Erik.
    P.S. wat een verschil met weer in Vietnam is het eigenlijk te warm voor ons Europeanen en hier is het al hele week aan het vriezen gelukkig gaat het straks weer dooien.

• 29 Januari 2013 - 20:19

Paulien:

Hé luitjes, wat een leuke verrassing zat er vandaag bij de post.
    Dat jullie daar nog aan gedacht hebben.
    Ontzettend tof, bedankt!
    We zitten met smart te wachten op een update van jullie belevenissen. Laten jullie ons niet te lang wachten?
    Groetjes Paulien en Jeffry